On Theophany, the Day of the Lord's Baptism, every year a great miracle is performed. The Holy Spirit, coming down upon the water, changes its natural properties. It becomes incorrupt, not spoiling, remaining transparent and fresh for many years. This Holy Water receives the grace to heal illnesses, to drive away demons and every evil power, to preservepeople and their dwellings from every danger, to sanctify various objects whether for church or home use. Therefore, Orthodox Christians with reverence drink Holy Water — a great Agiasma (holy thing), as the Greeks call it.
One
should always have at home enough Theophany water to last the whole year, and
make use of it at every need: in cases of illness, leaving on a journey,
whenever one is upset, students prior to examinations, etc. People who drink
a little Holy Water daily, before eating any kind of food, do well. It
strengthens the powers of our soul—if it is done with prayer and reverence,
and one does not merely expect a mechanical result from it. |
Aghiasma
este apa sfintita de preot in cadrul slujbei Sfestaniei si in ziua de
Boboteaza. In functie de slujba savarsita pentru sfintirea acestei ape,
aghiasma poate fi de doua feluri: aghiasma mica, atunci cand se savarseste
slujba numita "Sfintirea cea mica a apei", si aghiasma mare, cand
se savarseste "Sfintirea cea mare a apei", in ziua de Boboteaza. |
|
"Pravila
bisericeasca" ne invata urmatoarele: "Aghiasma, apa sfintita prin
slujba bisericeasca, se face cand preotul cheama asupra ei puterea Duhului
Sfant, pentru ca ea sa aiba puterea de a sfinti viata oamenilor si a naturii
inconjuratoare, pentru ca ele sa capete binecuvantarea Domnului. Apa este
simbolul curatirii sufletesti, a promovarii si a sfintirii vietii. La Botezul
Domnului, se face aghiasma mare; aceasta se ia inainte de anafora; se da si
celor ce sunt opriti de la Impartasanie, ca intarire spre nadejdea pocaintei,
a mangaierii si indreptarii lor pentru viitor (Constitutiile Apostolice VIII,
29)." |
|
Fiind
folosita numai in cantitati mici, aghiasma nu trebuie sa fie inmultita; o
sticla de aghiasma mare este suficienta pentru un an de zile, ea fiind
folosita mai rar decat cea mica; in ce priveste aghiasma mica, slujba pentru
sfintirea acesteia poate fi savarsita oricand in an, atat in biserica, cat si
in casele credinciosilor; cand facem sfestanie in casa, preotul poate sfinti
o cantitate mai mare de apa, in functie de dorinta si nevoile fiecaruia. |
|
Aghiasma
nu se strica niciodata; ea nu se strica insa decat datorita prezentei in ea a
harului lui Dumnezeu, iar nu a altor motive precum intrarea in contact a apei
cu argintul (dezinfectant) sau pentru asocierea ei cu busuiocul
(superstitie). Daca aghiasma capata insa un miros neplacut, din pricina
vasului in care a fost pastrata, si nu mai poate fi folosita, aceasta se
varsa intr-o apa curgatoare curata sau la radacina unui copac. |
|
Aghiasma
adunata la un loc din mai multi ani sau de la mai multe biserici si manastiri
nu este mai puternica decat aghiasma sfintita la oricare biserica de rand.
Harul lui Dumnezeu si darurile Duhului Sfant nu se aduna matematic, dupa
mintea noastra, ci se daruiesc fiecaruia din mila lui Dumnezeu, rodind dupa
masura credintei fiecaruia. Astfel, unul care bea aghiasma de la biserica de
care apartine poate fi mai folosit decat unul care bea aghiasma adunata de la
mai multe manastiri. |
|
Aghiasma
se pastreaza curata si proaspata vreme indelungata, fara a da semne de
invechire sau alterare. Desi acest lucru este unul dintre cele mai mici semne
ale prezentei harului in aceasta apa sfintita, el ar fi de ajuns singur sa-l
nasca intru credinta pe cel necredincios. |
|
Aghiasma
mica, apa sfintita la Sfestanie |
|
Sfintirea
cea mica a apei se savarseste oricand este nevoie, in biserica sau in casele
credinciosilor. In biserica, ghiasma mica se sfinteste la inceputul fiecarei
luni calendaristice, iar pe la casele credinciosilor, oricand este nevoie,
mai ales in zile in care se tine post (de obicei, miercuri sau vineri); sunt
alese zile de post deoarece rugaciunea unita cu postul este mai puternica.
Aghiasma mica se sfinteste si in ziua de praznuire a Izvorului Tamaduirii. |
|
Aghiasma,
aceasta apa sfintita prin unirea ei cu harul Duhului Sfant, in urma
rugaciunilor rostite de preot, are multe feluri de lucrari duhovnicesti.
Astfel, dupa cum spune chiar rugaciunea rostita in cadrul slujbei de
sfintire, aghiasma are puterea de a alunga duhurile necurate din casele
crestinilor si de a curati mintea de gandurile cele rele de peste zi. |
|
Cu
aceasta apa sfintita, preotii stropesc spre sfintire credinciosii, biserica
si casele acestora. Unii preoti obisnuiesc sa binecuvinteze cu aghiasma
credinciosii, dupa sfintele slujbe. In vechime, mai ales pe la sate, preotii
stropeau casele si curtile credinciosilor la inceputul fiecarei luni.
"Cu aghiasma se stropesc: casa si lucrurile din ea, curtea si gradina,
masinile, vitele, ogoarele, viile si livezile, pentru a le feri Dumnezeu de
rele." |
|
La
randul sau, fiecare credincios poate stropi cu aghiasma casa in care
locuieste, periodic sau chiar zilnic. Parintii duhovnici marturisesc faptul
ca toti aceia care beau aghiasma cu credinta primesc binecuvantare, har si
sfintenie. |
|
Pe usa
bisericii din Manastirea Frasinei, am gasim scris: "Aghiasma mica se
poate bea zilnic, dupa anafura, daca dupa miezul noptii nu s-a mai baut si nu
s-a mai mancat nimic. Pentru cei bolnavi este de mare folos sa guste aghiasma
si sa-si stropeasca cu ea partile trupesti aflate in suferinta. Elevii si
studentii pot lua aghiasma mica si sa-si stropeasca cu ea fruntea si hainele,
spre a le lumina Dumnezeu mintea. Femeile nu pot lua aghiasma in perioada de
necuratie trupeasca lunara. Cei casatoriti nu pot lua aghiasma daca s-au
aflat trupeste in acea zi. Aghiasma mica luata cu rugaciune si cu multa
cuviinta alunga duhurile rele, mintea o curateste de gandurile rele si o
indrepteaza spre rugaciune." |
|
In
cartea liturgica numita "Molitfelnic", inainte de slujba de
sfintire mica a apei, aflam urmatorul indemn: "Stiut sa fie ca prea bun
obicei este si folositor de suflet sa se faca in biserici, in manastiri si in
case, Sfintirea Apei la toate zilele dintai ale lunii si a stropi pe oameni
in manastiri si in chilii, asemenea si in casele mirenilor si toate ale lor.
Aceasta apa sfintita pe care Duhul Sfant prin rugaciunile preotilor o
sfinteste, multe feluri de lucrari are, precum insasi ectenia sfintirii si
rugaciunea marturisesc; ca prin stropirea ei, duhurile cele viclene din tot
locul se gonesc si se iarta de pacatele cele mici de peste toate zilele,
adica nalucirile diavolesti, gandurile cele rele; iar mintea se curateste de
lucrurile cele spurcate si indreptata spre rugaciune se face; aduce dar paza,
inmultirea castigului si indestulare; bolile goneste si da sanatate trupeasca
si sufleteasca. Si mai in scurt sa zicem: toti cei ce o primesc cu credinta,
iau sfintenie si binecuvantare. Pentru aceasta dar, datori sunteti si voi,
preotilor, sa va invatati enoriasii vostri ca sa o primeasca pe ea cu
credinta, spre marele lor folos." |
|
Aghiasma
mare, apa sfintita la Boboteaza |
|
Slujba
numita "Sfintirea cea mare a apei" se savarseste de doua ori pe an,
iar nu o singura data, dupa cum se stie in popor: mai intai, ea este
savarsita in ajunul Bobotezei, cu aceasta aghiasma mare stropindu-se casele
credinciosilor, iar mai apoi, in ziua de Boboteaza (6 ianuarie), aceasta din
urma fiind luate de credinciosi acasa, pentru nevoile de peste an. |
|
Sfintirea
cea mare a apei, savarsita de preoti in ziua in care Mantuitorul Iisus
Hristos a sfintit firea apelor, botezandu-Se in raul Iordan, este oficiata
numai in biserica sau langa o apa curgatoare curata. In cadrul acestei
slujbe, spre deosebire de cea in care se sfinteste aghiasma mica, apa este
sfintita printr-o dubla invocare a Duhului Sfant. Astfel, aghiasma mare are o
putere sfintitoare deosebit de mare, ea purtand in sine darurile minunate ale
Duhului Sfant cu mult mai mult decat aghiasma cea mica. |
|
Fiind
sfintita numai la inceputul anului, aghiasma mare este pastrata cu multa
grija in Sfantul Altar, ea fiind folosita de preot la multe rugaciuni
savarsite peste an: aghiasma mare este folosita in slujba Botezului, la
sfintirea bisericilor, a antimiselor si a Sfantului si Marelui Mir; cu ea se
stropesc si obiectele liturgice si icoanele ce urmeaza a fi sfintite; cu ea
se stropesc demonizatii si cei vrajiti, atunci cand li se citesc rugaciunile
de dezlegare si molitfele; ea se foloseste si la unele dintre rugaciunile din
Molitfelnic, precum cele de deochi si de curatire a fantanii, holdelor etc. |
|
In
zilele de Boboteaza, fiecare crestin este dator sa ia acasa aghiasma mare si
sa o pastreze intr-un loc deosebit si curat. Cu aceasta ocazie, credinciosii
beau aghiasma mare vreme de opt zile, incepand din ziua Bobotezei si incheind
in ziua de odovanie a praznicului (14 ianuarie); numai in aceasta perioada se
poate bea aghiasma mare fara post si spovedanie. |
|
Dupa
data de 14 ianuarie, aghiasma mare "se ia numai cu post si cu
spovedanie, intotdeuna inainte de anfura, cu binecuvantarea preotului
duhovnic". Unii preoti obisnuiesc sa dea aghiasma mare, dupa post si
spovedanie, acelora care nu au binecuvantarea de a se impartasi cu Sfintele
Taine. Cu binecuvantarea duhovnicului, postind macar in ajun, aghiasma mare
se poate bea si in zilele de sarbatoare. |
|
Cu
aghiasma mare se pot stropi si casa, curtea, gradina, vitele, ogoarele si
livezile, spre a fi pazite de lucrarile necurate ale diavolului (doar de
Boboteaza sau periodic). De asemenea, cu pocainta si cu binecuvantarea
duhovnicului, aghiasma mare se poate lua si in cazuri de boli grele. Fiind
incarcata cu darurile dumnezeiesti ale Duhului Sfant, aghiasma mare a
savarsit adesea minuni, tamaduind bolnavi, aparand de rele si izbavind din
primejdii pe cei credinciosi.
|
Tradiţii de Bobotează
Anual, pe data de 6 ianuarie, sărbătorim
botezul lui Iisus Hristos sau Boboteaza. La fel ca în cazul tuturor
celorlalte sărbători de peste an, şi de Bobotează creştinii ortodocşi
respectă anumite tradiţii şi obiceiuri păstrate din generaţie în generaţie.
Eşti curioasă cum poţi aduce bunăstarea în casă şi cum te poţi feri de
necazuri în anul care vine? Iată câteva dintre cele mai importante tradiţii
de Bobotează. |
No comments:
Post a Comment
PLEASE LEAVE YOUR COMMENT HERE!